Geen categorie

De eerste maanden van het Traineeship Zorg

Mijn achtergrond is Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) aan de HvA. Ik had voordat ik begon aan het traineeship Zorg, gewerkt in de gehandicaptenzorg en in de kinderopvang. Ik vond het werk wel leuk, maar ik miste een beetje de diepgang. Ik was vooral bezig met veel uitvoerend werk en miste de uitdaging daarin. Daarnaast wilde ik graag zo snel mogelijk en zo veel mogelijk leren en doorgroeien. Vandaar dat ik bij AP Support het traineeship Zorg wilde volgen.

Wat ik verwachtte

Ik had vooral de verwachting dat ik nieuwe dingen ging leren aan de beleidsmatige, financiële kant van de zorg en dat ik veel cursussen zou kunnen volgen. Daarnaast hoopte ik op leuke collega’s en een leuke werksfeer. Als laatste had ik de verwachting dat ik snel zou doorgroeien en dat er echt wordt gekeken naar wat ik wil. Deze verwachtingen zijn allemaal uitgekomen.

De start van mijn traineeship

De eerste dag van het traineeship was op kantoor. Dit vond ik heel erg fijn, omdat ik daardoor mijn mede trainees beter leerde kennen dan via een beeldscherm. Er waren ook goede maatregelen genomen m.b.t. corona en ik voelde mij veilig om naar het kantoor te gaan. Wat ik fijn vond aan de eerste dag was dat ik de belangrijkste personen van AP Support leerde kennen en waar ze voor stonden. Daarnaast leerde ik iets over de geschiedenis van AP Support en de kernwaarden. Wat ik leuk vond aan de eerste dag is dat er werd gevraagd om je voor te stellen op basis van de kernwaarden van AP Support. Deze vraag zorgde ervoor dat ik mij snel verbonden voelde met de mensen van AP Support en mijn medetrainees. Ook al hadden we verschillende achtergronden, toch heb je gelijk een overeenkomst samen.

De andere dagen waren online. We begonnen met een goedemorgen-call van de docent en daarna ging je aan je zelfstudie voor Wft Basis. Er was een afwisseling tussen zelfstudie, vragenuurtje om vragen te stellen aan docent en kennismaking met alle andere businessmanagers. De Wft Basis is een van de examens die je sowieso moet behalen. Dit was toch wel even pittig, omdat ik maar een week de tijd had om te leren. Helemaal aangezien ik al een tijdje niet meer studeerde, was ik het niet meer gewend om zoveel te leren. Gelukkig had ik wel genoeg ruimte om vragen te stellen en kende ik mijn medetrainees van de eerste dag en was daardoor de drempel lager om vragen te stellen. Daarnaast kreeg ik ook nog de training “Werken met een topsportmentaliteit”, waarin we echt gingen kijken naar wat er nodig is om door te kunnen groeien, maar ook wat belangrijk voor mij is met betrekking tot normen en waarden. Daarnaast kreeg ik  handige tips om bewust te worden over mijn topsportmentaliteit met betrekking tot relaties, vaardigheden en balans tussen privé en werk.

Mijn eerste opdracht

Nog voordat de week om was, kreeg ik al te horen dat er een opdracht voor mij was bij een zorgverzekeraar. Ik kreeg een kennismakingsgesprek om te kijken of het klikte van allebei de kanten en dat was zeker zo. Ik kreeg ook een e-mail van tevoren waarin alle informatie stond en hoe ik mij kon voorbereiden op het gesprek, dus hierin liet AP support mij echt merken dat ik er niet alleen voor stond en dat ze mij wilden helpen.

In de eerste opdracht heb ik veel geleerd. Als eerste kreeg ik nog een training van twee weken van de zorgverzekeraar, waardoor ik echt met een goed gevoel kon beginnen met klanten helpen als klantadviseur aan de telefoon. Daarnaast moest ik ook nog Wft Zorg behalen, aangezien je anders niet kon beginnen. Dit was pittig, maar aangezien Wft Zorg veel meer gericht was op de zorg, waren er wel gelijkenissen met mijn opleiding SPH.

Wat ik heb geleerd

Bij mijn opdracht heb ik geleerd om klanten te adviseren, maar ook om mee te denken met klanten. Daarnaast heb ik geleerd welke processen er binnen de zorgverzekering zijn. Ik heb geleerd snel te kunnen schakelen tussen systemen en snel dingen te kunnen opzoeken. Echter heb ik ook geleerd snel initiatief te nemen, aangezien je toch wilt laten zien wat je kan. Door initiatief te nemen in het leiden van een vergadering kreeg ik ook meer zelfvertrouwen. Als laatste heb ik geleerd om met veel mensen samen te werken en met verschillende afdelingen. Als je er niet uitkwam met een vraag van de klant, waren er allemaal verschillende afdelingen waar je contact mee kon opnemen. Het team waarin ik kwam had een goede sfeer en voelde mij erg op mijn gemak om dingen te zeggen, als ik iets van een klant had gehoord wat ik wilde terugkoppelen in de groep.

Als ik terugkijk naar de eerste maanden had ik een ding anders willen doen en dat is de Wft-examens niet onderschatten.

Ook starten met een leerzaam traineeship binnen de zorg? Bekijk onze vacatures!