Alle berichten

Inwerken: een goede voorbereiding is het halve werk

Begin april ben ik gestart bij Reaal als acceptant AOV. Ik verwerk de aanvragen van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van zelfstandige ondernemers. De maandag voordat mijn opdracht begon, heb ik via Skype deelgenomen aan de weekstart. Daarin heb ik mezelf voorgesteld aan collega’s zodat zij weten wie ik ben en wat ik eerder gedaan heb. Op dat moment hebben zij zichzelf niet voorgesteld, dus na de inwerkperiode heb ik zelf collega’s benaderd om zo per persoon een introductie te doen.

Inwerken

Het inwerken ging aan de hand van een normaal inwerkplan. Dit was eigenlijk vrijwel hetzelfde als inwerken op locatie. Ik kreeg een introductie van een medewerker waar ik aan gekoppeld was. De eerste paar keer heb ik via schermdelen mee kunnen kijken, waarna ik al snel mijn werkzaamheden zelf oppakte. Mijn begeleider keek dan met mij mee. Vervolgens kon ik zelfstandig verder, maar bleven we het vier-ogen-principe hanteren. Toen alles goed ging, werd ik ‘losgelaten’, waarna ik na 3 weken volledig zelfstandig aan de slag was. 

Contact houden

Deze manier van inwerken heb ik als prettig ervaren. Al het overbodige is eruit, maar dat maakt het wel zakelijker. Je focust je op het inwerken en je kan jezelf goed inlezen en zaken uitzoeken. Inwerken ging in mijn geval dus sneller, omdat het directer is. Met mijn aanspreekpunt kan ik makkelijk schakelen en we begrijpen elkaar goed. Ik heb een eigen begeleider als vast contactpersoon, maar ook mijn overige collega’s uit het team zijn beschikbaar voor vragen. Een nadeel is natuurlijk wel dat je op afstand niet even iemand kan aanschieten voor hulp. Het is nu belangrijker om af te spreken wanneer je iemand kan benaderen. Zo blijft er ook geen werk liggen. Omdat ik eerder online heb gewerkt, gaat het gelukkig redelijk soepel. Het wordt afwachten wat de directe toekomst brengt!

Voor- en nadelen

Mijn andere collega’s spreek ik nu vooral telefonisch en via Skype. Dat gaat prima, maar de fysieke afstand blijft. Je kunt nu eenmaal niet direct naar iemand toelopen. Het is nodig om dan zelf proactief te handelen. Ik stel mijn vragen via Skype, deze worden gebundeld en in één keer besproken. Dat werkt heel efficiënt!

Wat me dus is meegevallen van het online inwerken, is de snelheid waarmee ik ingewerkt was. Mogelijkheden tot contact houden met collega’s zijn er gelukkig ook genoeg, ook al is het anders. Een nadeel is dat je leuke zaken als een rondje maken op de afdeling, nu mist. Dat maakt het wat lastiger om nieuwe collega’s te leren kennen. Mijn tip is dan ook om niet alleen bij je vaste contactpersoon te blijven, maar neem zelf ook initiatief om kennis te maken. Voor opdrachtgevers is mijn tip: zorg ervoor dat systemen voor aanvang van de opdracht goed getest zijn! Dan kom je later niet voor verrassingen te staan als iets niet werkt. In mijn geval had ik op tijd alles wat ik nodig had en heb ik mijzelf de maandag voor ik startte al kunnen voorstellen. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Maarten Keizer

Senior Consultant - AP Support

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >