Alle berichten

Checklist: kleine verbeteringen doorvoeren binnen jouw afdeling

Software-development is een vaak kostbaar proces dat nauwgezet uitgevoerd moet worden. Er kleven immers veel risico’s aan. Het is daarom van belang dat dit proces in goede banen wordt geleid.

Een veelvoorkomend probleem is dat afdelingen te lang moeten wachten voordat de software geïmplementeerd wordt. De reden hiervoor is dat vaak direct een significante verbetering geëist wordt op een complex proces. Dit vereist per definitie veel tijd omdat complexe processen goed onderzocht dienen te worden en vaak ook uitgebreide algoritmes vereisen. Het is daarom beter om te kiezen voor kleine veranderingen die na verloop van tijd in significante verbeteringen resulteren.

Hieronder geef ik een checklist om te kijken of jouw afdeling in staat is kleine verbeterpunten op te sporen en verbeteringen in te voeren.

  1. Technische kennis aanwezig

In de eerste plaats is het van belang te weten of er een techneut aanwezig is op je afdeling. Deze kan functioneren als sparringpartner of direct helpen om het probleem dat je hebt met je proces, op te lossen. Deze hoeft niet alles te weten en ook niet in staat zijn alles te kunnen, maar hij kan wel aangeven in welke richting je moet gaan kijken. Een goede Excel-whizzkid voldoet vaak al. Indien deze niet aanwezig is op je afdeling, zal het soms moeilijker zijn om snel issues op te lossen.

  1. Metingen

Meten is weten. Vaak is het van belang om te hebben doorgrond wat men doet op een afdeling. Indien een afdeling in staat is met behulp van een meetproces te bepalen hoe goed het proces uitgevoerd wordt, is er kans op verbetering mogelijk. Dit geeft namelijk een objectief standpunt om te toetsen of een verbetering ook daadwerkelijk een verbetering is.

  1. Hulpmiddelen

Om verbeteringen uit te voeren, heb je middelen nodig. Als je team niet de mogelijkheid heeft of geblokkeerd wordt in het gebruik van handige applicaties, dan wordt het lastig om zaken te verbeteren. Het is dan ook aan de teamleider of manager om ruimte te creëren, zodat oplossingen gemaakt kunnen worden.

  1. Hoog-over kennis

Een absolute noodzaak om snelle verbeteringen in te voeren, is dat er mensen in je team zitten met een overview van het proces. Dit zijn niet altijd je ervaren mensen, maar juist overgekwalificeerd personeel. Deze blijven misschien voor kortere tijd, maar hebben wel het vermogen om verbeteringen te spotten. Juist omdat ze snel de materie weten te overstijgen.

Tot slot

Incrementele verbeteringen kunnen bijdragen aan betere processen. En daarmee aan tevredenere klanten en betere dienstverlening. Het is van belang om na te gaan of de juiste ingrediënten aanwezig zijn om snel en adequaat, incrementele verbeteringen door te voeren.

Wouter Mertens

Innovatiemanager - AP Support

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >