Alle berichten

Blog 5: Kwaliteitscontrole, concurrentie en vertrouwen

Ik ben deze reeks blogs gestart vanwege mijn zoektocht naar kwaliteit binnen het zorginkoopproces. In deze laatste blog wil ik hier graag specifiek op terugkomen. In het gesprek wat ik gevoerd heb met een Nederlandse gemeentemedewerker, werd ik verrast door één thema binnen kwaliteit en de controle hierop, namelijk concurrentie.

De gemeente die ik gesproken heb, hield vooral de controle door middel van het uitvoeren van een tevredenheidsonderzoek onder cliënten. Vanwege mijn eigen wetenschappelijke achtergrond, vroeg ik naar een wetenschappelijke vragenlijst die gebruikt werd bij een dergelijk onderzoek. Al snel kwam ik erachter dat het toepassen van een wetenschappelijke of een andersoortige vragenlijst vaak geen zin heeft! De uitleg die hier bij gegeven werd, was als volgt: veel zorgbehoevenden zijn niet in staat een vragenlijst in te vullen. En áls ze hier al tot in staat zijn, zullen ze hem dan kunnen begrijpen en deze juist invullen? De gemeente maakt daarom veelal gebruik van controles waarbij eigen werknemers langsgaan om te controleren op kwaliteit. Een sanctie voor onvoldoende kwaliteit kan bijvoorbeeld leiden tot het beëindigen van het zorgcontract in het nieuwe jaar.

Een kwaliteitscontrole met de kans op een sanctie zoals hierboven beschreven, is nodig om kwaliteit te kunnen waarborgen. Maar wat doe je nu als er niet genoeg concurrentie van zorgaanbieders is in jouw gemeente? Kun je dan wel kieskeurig zijn op basis van kwaliteit en een dergelijke sanctie hierop laten volgen? Het antwoord dat ik jullie hierop kan geven, komt overeen met het ‘misschien wel onbevredigende’ antwoord dat ik kreeg van de gemeente: Je kunt niet altijd kieskeurig zijn. Wanneer er te weinig concurrentie is, kun je alleen het gesprek aangaan. Als de zorgaanbieder groot is, kun je namelijk niet zomaar alle zorg afsluiten. Er zou een tekort kunnen ontstaan en hier zouden de inwoners van de gemeente de dupe van worden.

Wat kan een gemeente hier verder nog aan doen? All we need is a little faith. Je verwacht namelijk van een zorgaanbieder dat zij kwalitatief goede zorg willen bieden. Hoewel dit misschien niet het antwoord is dat we willen horen met betrekking tot kwaliteit, is het wel een realistisch antwoord. Ook wij als inwoners van een Nederlandse gemeente zullen in het geval van kwaliteit dus een beetje vertrouwen moeten hebben in de gemeente zelf en in de zorgaanbieder.

Loïs Kuipers

Junior Consultant - AP Support

Loïs Kuipers is Junior Consultant bij AP Support. Ze heeft interesse in gezondheid en zorg, zowel in het dagelijks leven als op professioneel gebied. Ze houdt zich daarom graag bezig met ontwikkelingen op beide gebieden!

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >