Alle berichten

Co-creatie: doet u mee?

De wereld bevindt zich in de snelste transformatie ooit! In de afgelopen vijf jaar is er meer data gegenereerd dan sinds het ontstaan van de mensheid. Klanten zijn informatieproducent als gevolg van de alsmaar toenemende activiteit op internet. Klanten kiezen resoluut voor technologie en eisen mobiliteit en hyperconnectiviteit om verbonden te blijven. Maar zij willen ook aandacht!

Hoe zoekt u de verbinding? En vooral, hoe blijft u in verbinding? Één van de grootste uitdagingen is het managen van de steeds veranderende wensen van uw klant. Kennis en technieken vanuit specialismen zijn nodig om te acteren op deze wensen. Co-creatie is hier een middel voor. Maar wat kunt hier nu mee? Ik neem u graag mee in mijn eigen ervaringen.

Co-creatie, wat moet ik daar nu mee?

Het begrip co-creatie wordt op veel verschillende manieren opgevat. Wie op internet zoekt naar omschrijvingen, ziet dat ogenblikkelijk. Zoveel mensen, zoveel interpretaties. Ik zie co-creatie als een vorm van samenwerking, waarin oplossingen voor een idee of wens ontwikkeld worden door een groep mensen met diverse talenten en achtergronden. Het is een open, actief en creatief proces waarbij toegevoegde waarde gecreëerd wordt. Dit gebeurt in samenwerking tussen idee-inbrengers, meedenkers, eindgebruikers en andere belanghebbenden. Logisch dus dat iedereen zijn eigen interpretatie en waardeoordeel bij co-creatie heeft.

Wrijving brengt scherpte

Naar mijn idee is dit eigenlijk in ieder gesprek gaande, bewust of onbewust. Vaak onbewust, waardoor er niet goed wordt geluisterd naar de ander en er dus geen tijd wordt genomen om echt te leren van die ander; om scherpte aan te brengen. In een co-creatiesessie luisteren we beter, vragen we door, stellen we punten ter discussie. Soms blijven we mijlen ver van elkaar vandaan, maar we leren in ieder geval van de inzichten van de ander. En zie daar: we blijken elkaar vaak te kunnen helpen!

Goed georganiseerde specialisten maken het verschil!

Hier geloof ik heilig in. Sterker nog, ik heb er mijn werk van gemaakt: het helpen van opdrachtgevers met een vraag die zij hebben. De juiste match maken, kritische vragen stellen om samen uiteindelijk succesvol te kunnen zijn. Soms gaat dat goed en soms kan dat beter. Het is net echt. Kijk ik naar mijzelf en mijn opdrachtgevers, dan heb ik absoluut het geloof dat het beter kan. We, en juist ook ik, nemen er alleen niet altijd voldoende tijd voor. Dat terwijl de samenwerking enorm kan bijdragen aan succes, van het team, de organisatie en beleving van de klant.

En nu?

Durft u beter te worden? Ik vind het eigenlijk best spannend om mijzelf onder een vergrootglas te leggen. Toch zal ik hier beter van worden, ik geloof dat ‘elkaar versterken’ helpt. Ik daag u daarom uit om samen met mij een sessie te starten. Bij het specialisme dat u benoemt, ga ik een superspecialist vinden die u zal uitdagen. Één die u kan triggeren om uw klant te verrassen. Zo boeken we samen resultaat!

Thijs Wieringa

Business Manager Pensioen & Leven

Thijs Wieringa bekleedde verschillende klantgerichte functies binnen de pensioenbranche. In 2006 begon Thijs als Consultant binnen AP Support en nu is hij Senior Business Manager Pensioen en Leven.

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >