Alle berichten

De toekomst van autoverzekeringen

De zelfrijdende auto. Je hebt er vast van gehoord, wellicht heb je er een discussie over gevoerd of misschien ben je er zelf één tegengekomen. Hoe dan ook, het zou zo maar eens kunnen dat zij binnenkort hun intree maken in ons dagelijks leven. Zoals vaak het geval is bij nieuwe radicale uitvindingen, brengt dit veel veranderingen met zich mee. Dit geldt niet alleen op het sociale en culturele vlak, maar ook op het gebied van praktische zaken. Zo ook voor ons verzekeringssysteem.

Figuur 1: verdeling ongelukstypes

 

Het verzekeringssysteem zoals we dit nu kennen is gebaseerd op het bestaan van aansprakelijkheid. Wanneer jouw voertuig betrokken raakt bij een ongeval, is het bepalen van schuld één van de eerste dingen die moet gebeuren. Heb jij het ongeluk veroorzaakt of was het de fout van een ander? Afhankelijk van het antwoord op deze vraag en waar je wel of niet voor verzekerd bent, is het resultaat in elke situatie anders. In principe geldt dat de verzekeraar van de schade-veroorzaker voor (een deel van) de kosten van de persoon opdraait die schade opgelopen heeft. Zoals in figuur 1 is weergegeven, worden de meeste ongelukken op dit moment nog veroorzaakt door de bestuurders zelf. De kwestie van aansprakelijkheid blijkt dus nog een relevant en noodzakelijk concept te zijn.

Dit verandert wanneer zelfrijdende auto’s de snelwegen opgaan. Wiens schuld is het wanneer een auto zonder bestuurder ergens tegenaan rijdt? Is dit de fout van de passagier, van de fabrikant of van de softwareleverancier? Op een gegeven moment hebben we misschien geen verzekeringen meer nodig en gaat de rekening naar de fabrikant, die de kosten van het ongeluk op zich neemt.

Uit het onderzoek dat in tabel 1 is weergegeven, blijkt ook dat deze ongelukken tegen die tijd veel minder vaak voor moeten komen. Het blijft echter wel van belang dat jij als bestuurder een verzekering voor jezelf afsluit voor het geval dat je lichamelijk letsel oploopt.

Tabel 1: aantal doden per scenario

 

Voordat het zover is, verovert de directe verzekering waarschijnlijk eerst de markt. In het geval van een ongeluk handelt jouw verzekeraar zelf jouw schade af. Hierdoor wordt de kwestie van aansprakelijkheid overbodig, aangezien verzekeraars sowieso alles voor hun verzekerden oppakken. Wat voor invloed dit precies gaat hebben op de premies, is nog onduidelijk. De resultaten uit tabel 1 doen geloven dat de premies dalen, aangezien er minder ongevallen plaatsvinden en er dus minder risico’s voor verzekeraars zijn. Aan de andere kant doen de cijfers zoals die uit tabel 2 juist denken dat de premies stijgen. Op dit moment blijkt namelijk dat, hoe meer technologie er in een auto zit, hoe groter de kans wordt om schade op te lopen. Bovendien worden deze ongelukjes juist duurder door de hoeveelheid technologie aan boord.

Tabel 2: schadefrequentie bij rijden

 

In alle gevallen moeten we onthouden dat de definitie van een zelfrijdende auto nog erg onduidelijk is. Verschillende instanties gebruiken de term op verschillende manieren, waardoor vergelijkingen maken en conclusies trekken moeilijk blijft. Uiteindelijk kunnen we alleen maar wachten om te zien wat de toekomst daadwerkelijk brengt op het gebied van zelfrijdende auto’s en autoverzekeringen.

Bronvermelding

https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/812115
https://ark-invest.com/research/autonomous-vehicle-safety
https://www.sciencealert.com/driverless-cars-could-reduce-traffic-fatalities-by-up-to-90-says-report
https://www.poliswijzer.nl/autoverzekering/kennisbank/zelfrijdende-auto-gevolgen
https://www.slotletselschade.nl/de-zelfrijdende-auto/
https://zerauto.nl/toekomst-zelfrijdende-autos-en-verzekering/
https://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/zelfrijdende-auto-nieuwe-regels-en-verzekeringen/
https://www.amweb.nl/schade/nieuws/2017/12/verzekeraars-hakken-2018-knoop-door-directe-autoverzekering-101107269
https://fd.nl/frontpage/ondernemen/898060/verzekeraars-worstelen-met-zelfrijdende-autos-verdienmodel-moet-op-de-schop
https://fd.nl/economie-politiek/1194696/waarom-de-twijfel-over-de-zelfrijdende-auto-toeslaat
https://fd.nl/ondernemen/1267298/slimme-sensoren-leiden-tot-meer-schade

Jessica de Haan

Junior Consultant - AP Support

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >