Alle berichten

Hoe je zorgt dat teams vandaag de problemen van morgen aankunnen

Scrumteams zijn verantwoordelijk voor een goede betrouwbare oplevering van software. Het is van belang dat de teams de problemen van morgen, vandaag aan kunnen. Dit betekent dat de consultants binnen dat team zowel op technisch als persoonlijk vlak een goede fit zijn. Als er een positie vrijkomt, is het vaak lastig om die in te vullen. Zeker als gekozen wordt voor het vinden van een plug-and-play kandidaat, iemand die alle benodigde skills al in huis heeft.

Het zoeken naar zo’n plug-and-play kandidaat is alleen niet de juiste tactiek. Dit is namelijk geen noodzakelijke keuze. Steek liever energie in coaching en training van. Dit geeft de mogelijkheid om ook talentvolle werknemers in plaats van ervaren personeel in te zetten. Daarnaast maakt het ook het team beter. Lees hieronder 4 redenen om in te zetten op coaching en training.

  1. Feynman-methode

De natuurkundige Richard Feynman stelde dat de beste manier om iets te begrijpen, is door het uit te leggen. Conform de Feynman-techniek liet hij zijn studenten het studiemateriaal actief lezen. Vervolgens liet hij hen het op een eenvoudige manier uitleggen aan een ander. Het is bewezen dat deze techniek betere resultaten geeft.

Als we dit toepassen op een scrumteam, dan is het logisch dat een team dat gedwongen wordt uit te leggen waar men mee bezig is, (of hoe bepaalde technieken werken), beter begrip heeft van de materie dan teams waarin dit niet wordt gedaan. Het continu aannemen van talent vereist dat tijd besteed wordt aan het uitleggen van de materie. Dit kost tijd, maar het begrip dat gevormd wordt, zorgt voor veel betere teams.

  1. Nieuwe inzichten

Focussen op talent dat gecoacht wordt, zorgt ervoor dat je mensen aan kunt nemen met andere achtergronden. Zo hoef je niet continu dezelfde ‘Bèta-mensen’ met hetzelfde profiel aan te nemen. Je kan ook kiezen voor filosofen of kunstenaars in je team. Ook hun inzichten kunnen bijdragen aan verbetering van het team.

  1. Nieuwe technieken

Een team waar continu gecoacht en uitgelegd wordt, is duidelijk bezig om te leren. Dit geeft ook de mogelijkheid om sneller nieuwe technieken te leren. Als we uitgaan van de snelheid van de technologische ontwikkeling, zal de technologie van vandaag morgen al vervangen worden voor we het beseffen. Door al continu kennis te delen, te ontvangen en te verwerken, is het team eerder in staat om nieuwe technieken meteen aan te leren.

  1. Belangen behartigen

Steeds meer komen functies zoals een happiness manager voor. De reden hiervoor is dat werknemers tegenwoordig minder afhankelijk zijn van hun werkgever. Als het werk hun belangen niet behartigt, zullen zij eerder uit dienst gaan. Het is belangrijk om te weten wat iemand gelukkig maakt iedere dag. Dit kan niet door met iemand éénmaal in het jaar een evaluatie te hebben. Het is van belang om dit continu te weten, zodat het niet bij zo’n momentopname blijft. Dan kun je ook meteen bijsturen of iets veranderen. Door continu te coachen wordt voortdurend gekeken naar de belangen van de werknemer.

Tot slot

Zorgen voor goede teamleden is een belangrijke taak. Het is vanwege economische en technische ontwikkelingen niet mogelijk om plug and play kandidaten ‘uit de markt te halen’. Om toch goede, bekwame en gelukkige teams te houden of krijgen, is coaching en training essentieel. Op korte termijn zal dit moeilijk zijn en extra kosten met zich meebrengen, maar op de lange termijn zorgt dit voor extra voordelen voor iedereen.

Wouter Mertens

Innovatiemanager - AP Support

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >