Alle berichten

Houd contact, zéker ook op afstand

Begin mei startte ik in het traineeship van AP Support. In deze periode is dat anders dan anders, maar mijn eerste ervaringen zijn goed! Ik begon samen met 7 andere starters in mijn traineeklas. De eerste online kennismaking vond online plaats. Dit was eigenlijk gelijk gezellig. We hadden elkaar nog nooit gezien of ontmoet, maar toch voelde het niet ongemakkelijk. We startten allemaal op hetzelfde moment met hetzelfde traineeship, dus ik voelde al snel een collegiaal gevoel met hen. Als we een gezamenlijke videocall hebben, zijn we er vaak al wat eerder om even te kletsen. Ook hebben we meteen een Whatsappgroep aangemaakt. Genoeg mogelijkheden om contact te kunnen houden!

De eerste 2 weken van het traineeship bestonden naast kennismaken, uit het studeren voor en halen van de Wft Basis. Ook kregen we verschillende masterclasses en cursussen, zoals een Excelcursus, CV-training, een persoonlijke identiteitstest en communicatie- en AVG-training. De begeleiding en opleiding was helder, dat was fijn. Je wist precies wat er wanneer op het programma stond, heel handig en duidelijk. Het delen van schermen werkt ook uitstekend.

De stof voor de Wft Basis was heel gestructureerd verdeeld over de week. Presentaties van docenten van bepaalde hoofdstukken waren erg nuttig. De hulp van de docenten was heel waardevol en van grote toegevoegde waarde. Het helpt enorm bij het halen van het examen. Ook zelfstudie en het maken van opdrachten via Studytube ging goed. Daar kun je gemakkelijk zelfstandig mee aan de slag. Het contact met docenten, businessmanagers en begeleiders verliep goed. Iedereen was goed bereikbaar en reageerde snel bij vragen. Even telefonisch sparren kan altijd. Voor vragen over mijn carrière binnen AP Support kan ik terecht bij mijn business manager.

Qua theorie is vrijwel alles mogelijk online, maar ik mis wel de collega’s om me heen. Appen of videobellen is natuurlijk niet hetzelfde als elkaar live kunnen zien en spreken. Even kletsen met een kopje koffie zit er nog even niet in. Door het kantoor in Naarden lopen, even een praatje met een collega, kan niet. Na een call zit je toch weer alleen om te studeren, dus dat blijft nu wat individualistisch. Dat is goed te doen, maar een fysieke werkomgeving is toch leuker. Daardoor krijg je ook meer een wij-gevoel en meer verbondenheid met AP als werkgever.

Toch is het me opgevallen dat het sociale aspect zeker niet wegviel. Er was vanaf het begin al meer interactie met medetrainees en collega’s dan ik aanvankelijk had verwacht. Ik wist niet hoe dat zou gaan met zoveel personen op afstand, maar ik was positief verrast.

Toekomstige trainees die starten bij AP Support zou ik aanraden om vooral in de eerste periode te investeren in het leggen en houden van contact. Dan weet je wat je (van wie) kunt verwachten en je leert elkaar wat beter kennen. Dat kost nu wellicht iets meer moeite dan normaal, maar het is op afstand des te belangrijker!

Borkán Abd el Moeti

Junior Consultant - AP Support

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >