Alle berichten

Kleine leaseauto wordt steeds duurder

Nederlanders leasen steeds vaker hun auto. De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) schat dat de omvang van de Nederlandse leasemarkt ongeveer 798.000 auto’s groot is. Voor de private leasemarkt staat de teller volgens de schatting op 64.000 contracten (2016). Nooit eerder telde Nederland zo veel leaseauto’s. Vorige week hoorde ik een man in de trein beweren dat het leasen van een kleine auto steeds duurder wordt. Maar is dit wel zo?

Operationele leaseprijs

Wanneer in de volksmond wordt gesproken over lease, wordt hiermee vaak ‘operationele lease’ bedoeld. Operationele lease is de meest traditionele vorm van leasen. Kenmerkend voor operationele lease is dat de auto bezit is en blijft van de lessor (de leasemaatschappij). We spreken hier dan ook over de operationele leaseprijs van personenauto’s exclusief brandstofvoorschot. Binnen de prijsontwikkeling van deze leasecategorie maken we onderscheid in de ontwikkeling per type auto.


Tabel 1: Indexcijfers operationele leaseprijs eerste kwartaal per type auto gebenchmarkt op 2010 (klik om te vergroten)

Figuur 1: Procentuele stijging prijs 2011 – 2017 gebenchmarkt op 2010 (klik om te vergroten)

Hoewel het gemiddelde leasetarief dit jaar nagenoeg gelijk is aan dat van 2011, zien we binnen de grote en kleine klassen wel (grote) verschuivingen. In de afgelopen jaren is het leasen van een auto in het A-segment, waar bijvoorbeeld de Volkswagen Up, Fiat 500 en Peugeot 107 in vallen, fors duurder geworden. De operationele leaseprijs voor de zakelijke markt nam in dit segment met 21,2 procent toe in de afgelopen zes jaar. Ook in het B-segment, waar bijvoorbeeld de Ford Fiësta en Toyota Yaris onder vallen, steeg de prijs relatief sterk met 8,7 procent in zes jaar. In tegenstelling tot deze sterke stijgingen is het leasen van de populaire Volkswagen Golf of de Opel Astra (C segment) 2,3% goedkoper dan in 2011.

We vergelijken op basis van prijsindexatie omdat vergelijken op basis van gemiddelde leaseprijs van enorm veel factoren afhankelijk is. Neem bijvoorbeeld de operationele leaseprijs van de meest populaire leaseauto van 2016, de Volkswagen Golf (RDC, 2016). De goedkoopste modellen en contractvormen beginnen zo rond de €300 per maand, terwijl de duurste en meest luxe modellen rond de €850 per maand uitkomen (augustus 2017). De sterkst dalende trend is te zien in het E-segment. De leaseprijs van de ‘hogere middenklasse-auto’s’ als de Audi A6 en BMW 5-serie daalde met 6,2 procent.

Mobiliteit wordt steeds meer een luxemiddel

De goedkopere modellen stijgen enorm in prijs ten opzichte van de duurdere modellen. Dit betekent omgekeerd dat de duurdere leaseauto relatief goedkoper wordt. Als startende consultant beschouw ik dit als een zorgwekkende ontwikkeling. Als deze trend zich voortzet, zal mobiliteit steeds meer een luxemiddel worden waarbij het verschil tussen de leaseprijs van een ‘goedkoper’ model en een ‘duurder’ model steeds kleiner wordt. De drempel om een auto te leasen wordt hierbij steeds hoger.

Thomas de Ruiter

Junior Consultant - AP Support

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >