Alle berichten

Wat één maand werkervaring al kan betekenen!

Begin maart van dit jaar ben ik gestart bij AP Support als Junior Consultant Zorg. Na intensieve voorbereidingen met verschillende masterclasses, was het een maand later zover. Mijn eerste werkdag op mijn eerste opdracht via AP Support bij Stichting Philadelphia Zorg. Na een aantal ervaringsverhalen van collega’s gehoord te hebben, had ik een goed beeld van wat me te wachten stond. Ook had ik me verdiept in de Stichting en de wet- en regelgeving waar deze stichting en de cliënten mee te maken hebben.

Het doel van mijn opdracht betrof het maken van procesbeschrijvingen voor een woonzorglocatie van Stichting Philadelphia Zorg in Tilburg. Daarvoor had ik een maand de tijd. Bij Stichting Philadelphia Zorg wonen zowel alleenstaande licht verstandelijk beperkte jongeren als licht verstandelijk beperkte moeders met kinderen. Ze wonen zo zelfstandig mogelijk op hun eigen appartement en krijgen hulp waar zij dat nodig hebben. In een algemene woonruimte is een kantoorgedeelte ingericht, waar de medewerkers aan het werk zijn. Deze ruimte is zo ingericht dat het een open setting creëert waar cliënten samen kunnen zijn met elkaar en met medewerkers.

Meteen de eerste dag werd ik met open armen ontvangen door de medewerkers. Zij vonden het van belang ik mijn opdracht goed uit kon voeren en toonden interesse en medewerking. Vanaf het eerste moment had de opdracht mijn volledige focus. Ik had goede moed dat het me zou lukken om de procesbeschrijvingen te realiseren. Dat is ook gelukt. Des te meer werd ik overweldigd door de impact die de medewerkers en cliënten hebben gehad op mijn ervaring.

Door de open setting van het kantoorgedeelte in de algemene ruimte, heb ik de cliënten en medewerkers van Stichting Philadelphia Zorg leren kennen. Ik heb meegekregen met welke problemen ze worstelen en hoe intensief de begeleiding is. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik inzicht heb gekregen in het werk binnen de zorg en specifiek binnen deze doelgroep.

Deze inzichten vind ik het meest bijzondere aan de eerste maand. Dit komt denk ik omdat ik niet had verwacht dat mijn beleving binnen deze instelling zo veel met me zou doen. Mijn bewondering voor de medewerkers van Philadelphia in Tilburg, maar ook voor medewerkers in de zorg in het algemeen, is ontzettend gegroeid. Ook begrijp ik de complexiteit van bedrijfsvoering binnen de zorg beter. Ik heb inzichten gekregen waar ik niet op voorbereid was, maar waarvan ik dankbaar ben dat ik ze nu heb.

Gedurende de maand ben ik soms overvallen door emoties van geluk, verbazing, bewondering en verdriet en heb ik me vaak afgevraagd of ik me beter had kunnen voorbereiden op deze opdracht. Nu ik er op terugkijk, denk ik dat het antwoord op deze vraag ‘nee’ is. Nee, ik had me niet beter kunnen voorbereiden. Ik denk juist dat het goed is geweest dat ik niet overal op voorbereid was, aangezien dat er voor heeft gezorgd dat deze opdracht zo succesvol was. Zowel succesvol voor Stichting Philadelphia Zorg, door de procesbeschrijvingen die zijn gemaakt, als succesvol voor mij, door de bijzondere ervaring. Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik een andere, bijzonder waarderende, kijk op medewerkers en cliënten binnen de zorg heb, welke ik zeker zal meenemen bij het uitvoeren van mijn toekomstige opdrachten.

Lisa van Beers

Junior Consultant - AP Support

Lisa is Junior Consultant bij AP Support. Ze heeft interesse in de economische- en beleidsvraagstukken binnen de zorgsector. Ze houdt zich graag bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de gezondheidszorg door middel van advisering binnen deze sector.

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >