Alle berichten

Pensioen optimaliseren in IT, wie is aan zet en wie helpt?

‘Pensioenadministrateurs worstelen met IT’
Deze headline las ik afgelopen week op fd.nl. Voor mij als business manager Pensioen is dat geen verrassing. Er liggen hier mijns inziens vijf hoofdzaken aan ten grondslag:

  1. de accountants eisen dat ieder recht correct wordt vastgelegd in een systeem zodat de aanspraken en geldstromen traceerbaar zijn
  2. actuarieel deskundigen eisen dat leven-en sterfteverwachtingen en de feitelijke kosten correct zijn verrekend, alsmede arbeidsongeschiktheid en andere risico-opslagen
  3. pensioenreglementen en-brieven zijn gecompliceerd, maar moeten ook in systemen vastgelegd worden
  4. de fiscale kaders die worden bepaald in belastingwetgeving wijzigen jaarlijks en hebben invloed op bovenstaande drie hoofdzaken
  5. de vele systeemmigraties die zich, om welke reden dan ook, voordoen in de branche

 

De oplossing?
In het artikel op fd.nl schrijven gerenommeerde partijen dat de pensioensector nog een flinke inhaalslag te maken heeft om haar administraties te optimaliseren in IT. Dat is waar. Een nieuw systeem lijkt dé oplossing, want kijk toch naar de bancaire sector: daar durven en doen ze dit.

Maar…
Zijn banken hetzelfde als pensioenfondsen of verzekeraars? Nee, denk alleen al aan de vastlegging van de gehele historie bij pensioenen! Het is dus als appels met peren vergelijken. Iedereen in de pensioenbranche weet dat iedere systeemmigratie uiteindelijk teveel, en nog meer dan dat, aan geld heeft gekost. De situatie is vaak niet eens beter geworden vanwege aanpassingen in punt 1 t/m 4 hierboven. De aanpak van APG vind ik zeer interessant: continu een klein stukje van het proces verbeteren of aanpassen aan de veranderingen in de wetgeving. Daarmee worden de kosten relatief laag gehouden en kunnen er keuzes worden gemaakt waarvan de deelnemer of werkgever niet direct iets merkt, maar waar deze wel voordeel van ondervindt.

Hoe nu verder?
Bij AP Support zijn wij continu in gesprek met opdrachtgevers om samen die oplossing te vinden die op zeer korte termijn meetbare efficiencyvoordelen oplevert en ook de tevredenheid bij deelnemer of werkgever verhoogt. Vaak doen we dit door applicaties op basis van ‘rapid application modelling’ in te zetten. Deze investeringen van onze opdrachtgevers moeten binnen 3 tot 6 maanden zichtbaar worden terugverdiend.

Ik daag u uit
Wij gaan graag bij u de uitdaging aan om kosten te besparen en deelnemerstevredenheid te verhogen. Op een transparante wijze, want pensioen zelf is al ondoorzichtig genoeg!

Thijs Wieringa

Business Manager Pensioen & Leven

Thijs Wieringa bekleedde verschillende klantgerichte functies binnen de pensioenbranche. In 2006 begon Thijs als Consultant binnen AP Support en nu is hij Senior Business Manager Pensioen en Leven.

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >