Alle berichten

Pensioen tot de verbeelding laten spreken? Ja, dat kan!

Pensioen 1-2-3 lijkt nog steeds onvoldoende

Als pensioenexpert wordt u ongetwijfeld geregeld gevraagd om uw expertise over te dragen. Maar hoe je dat effectief tussen de oren krijgt bij de ander, dát blijkt niet de expertise van de pensioenprofessional. Ja, communicatie is een vak waar veel bij komt kijken. Het is echt een uitdaging om pensioen helder uit te leggen aan deelnemers. Het recent gepubliceerde onderzoek van Netspar toont dit aan. De antwoorden op belangrijke vragen voor de deelnemer blijken nog steeds niet makkelijk terug te vinden volgens Netspar. Óf de deelnemer snapt pensioen gewoonweg niet, ook zeer begrijpelijk. Dit komt mede doordat:

– de informatie die verplicht wordt gesteld door Pensioen 1-2-3 niet makkelijk is terug te vinden op de website;
– te vaak wordt gekozen voor vaktermen die de deelnemer niet begrijpt;
– te weinig aandacht wordt geschonken aan interactieve en visuele communicatie.

Maar hoe maak ik pensioen dan begrijpelijk?

Dit is dagelijks een uitdaging voor verzekeraars en uitvoerders, en tot voor kort ook voor mij. De uitdaging zit hem niet alleen het terugbrengen van pensioentermen naar een simplistische communicatiestijl. Die ingewikkelde vaktermen van pensioen moeten sowieso verboden woorden zijn in uw communicatie. Het gaat veel meer over de communicatietechnieken die u inzet. Graag deel ik mijn eigen ontdekking met u.

Leest u of kijkt u liever een film?

De helft van de Nederlanders KIJKT liever de verfilming van een boek dan dat hij of zij het boek leest. Zorgt u ervoor dat uw communicatie beeldend en interactief is? Of plaatst u de vaktermen volgordelijk in correct geschreven Nederlands onder elkaar?

Marketing als voorbeeld

In de (marketing)advertenties die passeren op websites die u bezoekt, ziet u voornamelijk plaatjes, korte kreten of filmpjes. Waarom? Marketing maakt enorm veel gebruik van psychologie, dat is geen verrassing. Marketeers hebben enorm veel kennis van wat mensen boeit en hoe je die interesse kan wekken. Die kennis moeten wij veel meer gebruiken, en ja, dit is ook een verzoek aan de AFM!

Kijkt u liever vakantiefoto’s terug of leest u nog eens de vakantiegids?

Nog een voorbeeld van mijn motivatie. U kijkt liever terug naar uw vakantiefoto’s dan dat u de vakantiegids nog eens leest. Waarom?

– De vakantiefoto’s geven u een gevoel van de omgeving. Het beeld zet u om in een positieve ervaring of er komen zoveel gedachten naar voren die door de wanorde niet te vertalen zijn naar woorden (het lijkt wel op de pensioenwet!), maar u begrijpt dat gevoel toch als geen ander?

– De letters in de vakantiegids zijn in feite slaapverwekkend. Uiteraard niet voor iedereen, maar plaatjes spreken meer tot de verbeelding.

Verras en verleid de deelnemer dus, wees onderscheidend, inspireer de deelnemer om zich te verdiepen. Door meer beelden te gebruiken helpen wij u om de eigen wijsheid te vertalen en te vormen, zodat de deelnemer het niet alleen doorheeft, maar ook doorleeft en doorziet. Dit doet u met interactieve communicatie en beelden. Dat spreekt toch meer tot de verbeelding?

Meer weten? Neem gerust contact op via thijswieringa@apsupport.nl!

 

Thijs Wieringa

Business Manager Pensioen & Leven

Thijs Wieringa bekleedde verschillende klantgerichte functies binnen de pensioenbranche. In 2006 begon Thijs als Consultant binnen AP Support en nu is hij Senior Business Manager Pensioen en Leven.

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >