Waarom ik consultant werd – Martijn Krupers

Mijn vrienden vragen mij weleens waarom ik in dienst trad als consultant. De opvatting was vaak “reizen en wisseling tussen opdrachten is toch minder leuk dan een interne baan.” Daarmee bedoelen ze dan “minder leuk” op sociaal vlak en uitdaging. Deze opvatting ligt wat mij betreft echter ver van de waarheid. Een baan als consultant kenmerkt zich juist door de vele uitdagingen en je moet snel schakelen om deze uitdagingen in verschillende omgevingen te kunnen tackelen. Daarnaast krijg je vaak meer ruimte als externe consultant bij de opdrachtgever dan als een interne medewerker. Deze ruimte vind ik misschien wel het meest interessante stukje als consultant, want op welke manier leer je sneller – en ook niet onbelangrijk, kun je carrière maken… –  dan door deze ruimte te gebruiken om niet alleen de uitdagingen te tackelen, maar ook jezelf te profileren?

Als voorbeeld: Zowel externe consultants als interne medewerkers vinden het belangrijk om de business verder te helpen in een tijdperk van digitalisering. Iedereen klaagt weleens over een verouderd systeem of handmatige processen. Echter, een interne medewerker is veelal gebonden aan de reguliere werkzaamheden en heeft dus vaak geen tijd en ruimte om dit aan te pakken. Jij als consultant daarentegen hebt wel degelijk de ruimte om hier eens over na te denken en er misschien wel een businesscase voor op te zetten. Hierbij kun je de volgende vragen stellen: Hoe vertaal ik de wensen en eisen van de business naar slimme oplossingen? Welke methodes gebruik ik hiervoor? Wat zijn hierbij de voor- en nadelen? Et cetera.

Het is natuurlijk supergaaf om hierover na te denken en ideeën uit te voeren, maar het brengt ook een zeker risico met zich mee. De hamvraag is: hoe pak je dit gestructureerd en professioneel aan zonder belemmering voor de opdrachtgever? Gelukkig kan AP Support jou hierbij helpen. Ten eerste zijn er tal van ervaren collega’s waarop je een beroep kunt doen. Daarnaast biedt AP ook genoeg ontwikkelingsmogelijkheden aan. Je kunt bijvoorbeeld een cursus volgen om een kritische risicoanalyse op te stellen of je gaat meer richting het technische vlak door de VBA-cursus te volgen.

Dit soort kansen brengt jou verder. Niet alleen als consultant van AP Support in primaire voorwaarden, maar ook als professional waarbij je jouw carrière een leuke boost geeft. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Het vergt veel eigen initiatief, inclusief vallen en opstaan, maar de mogelijkheden zijn er. Zo begon ik in mijn eerste opdracht als administratief medewerker bij een pensioenafdeling en ben ik doorgegroeid als Business Intelligence-consultant bij mijn laatste opdracht. Hier heb ik veel gewerkt aan mijn eigen automatiseringsoplossingen voor de business in MS Access en Power BI, zoals een rapportage-tool met als doel om de reservecijfers voor alle WIA-dienstverleners binnen de portefeuille van het inkomensbedrijf inzichtelijk te maken. Deze ontwikkeling zal je niet snel ergens anders tegenkomen!

Martijn Krupers

BI Specialist - oud-medewerker AP Support

Nieuws