Alle berichten

Welk teamlid ieder team zou moeten hebben

Scrumteams zijn tegenwoordig essentieel voor IT-ontwikkeling. Het framework komt men overal tegen en wordt gezien als cruciaal om snel, goede software te ontwikkelen. Het is daarbij van belang om een ‘monoteams’ te voorkomen. Dit vereist niet alleen zeer technische specialisten, maar ook inhoudelijke specialisten die met hun businesservaring de juiste focus kunnen houden. AP Support biedt technische consultants die juist ervaring hebben in de operationele processen en van daaruit het team verder kunnen helpen.

Deze consultants kunnen een team helpen met hun inzicht in hoe zaken werken op de werkvloer. Hieronder een aantal redenen waarom je een dergelijk teamlid in je scrumteam zou moeten hebben.

Ervaring met klanten

Operationele processen zijn de processen die gemaakt zijn voor de klanten. Dankzij hun operationele ervaring weten onze consultants welke zaken er spelen bij de eindklanten, wat zij weten, wat ze kennen en wat ze kunnen. Dit is cruciale kennis die helpt om software te ontwerpen die klanten écht helpt.

Kennis van het jargon

Binnen iedere business bestaat speciaal vakjargon. Het kost tijd om te leren wat allerlei termen betekenen en waarvoor deze nodig zijn. Het succes van de programmatuur is vaak gecorreleerd aan een goed verstand van dat vakjargon. Mensen met operationele ervaring weten dit en kunnen beter helpen met het correct ontwerpen van de programmatuur.

Op de hoogte van wet- en regelgeving

In de advocatuur bestaat de leus “In real life ‘mostly’ will mostly get the job done. In business ‘mostly’ will get you an indictment”. Kort door de bocht betekent dit in het werkend leven dat het vaak cruciaal is om de puntjes op de i te zetten. Het bekend zijn met de wet- en regelgeving, wat juist bij medewerkers werkend op de operationele processen vaak goed ingeprent wordt, kan helpen om echt waardevolle software te ontwikkelen.

Weet waar de crux zit

Vrijwel iedereen die heeft gewerkt op een operationele vloer heeft ervaring met missende of foutief werkende programmatuur. Deze ervaring kan teams echter helpen om te bepalen welke functionaliteiten aangepakt moeten worden en wat niet essentieel is. Zo’n team weet de juiste focus te leggen door te putten uit die in de praktijk opgedane kennis.

Tot slot

Hoewel technische kennis essentieel is om juiste software te ontwikkelen, is het des te meer van belang dat men scherp houdt wat de core business is. Inhoudelijke kennis is dus onmisbaar, het voldoet niet om zijdelings wat te weten van de business. Scrumteams moeten daarom ook developers bevatten die inhoudelijke kennis van de business hebben. Niet alle leden hoeven kennis van techniek of een technische achtergrond te hebben: ieder zijn expertise!

Wouter Mertens

Business Manager IT

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >