Cv of een portfolio?   

Naast een cv bestaat er ook een portfolio. In een portfolio geef je een overzicht van jouw werk en producties aan de hand van voorbeelden. Denk aan het solliciteren voor de functie van foto- of videograaf. Het portfolio kan dan bestaan uit verschillende foto- of videoproducties die je al hebt gemaakt en die laten zien waar je op dat moment toe in staat bent. Het is dan ook een aanvulling op je cv en kan niet in plaats van de cv worden gebruikt. Een portfolio wordt vaak gevraagd bij werkgevers in de creatieve sector, maar ook wel bij functies rondom projectmanagement of binnen de techniek. Vaak kan je je portfolio online opbouwen, bijvoorbeeld op je eigen website. 

Bouw aan je cv in 10 stappen 

1) Bedenk hoe je jouw cv wilt opbouwen 

Online zijn er tal van formats te vinden die je helpen om een beeld te krijgen van hoe je een cv kan maken. Belangrijk om daar een aantal dingen bij te realiseren. Allereerst is het goed te bedenken dat veel recruiters niet zitten te wachten op vijf A4’tjes tekst waar jij jouw levensverhaal uit de doeken doet. Daar hebben ze gewoonweg geen tijd voor. Daarom is het verstandig om jouw cv op één A4’tje uit te laten komen en zeker niet meer dan twee A4’tjes te gebruiken. Ten tweede is het goed om te kijken naar unieke elementen in jouw cv en hoe je deze kan uitlichten. Wil je bijvoorbeeld dat de ene werkervaring er meer uit gaat springen dan de ander? Of wil je nadruk leggen op je opleidingen? Hier houd je rekening mee bij het kiezen van een format. Ten slotte kies je een programma waar je jouw cv in gaat opbouwen. Handige programma’s zijn bijvoorbeeld www.canva.com.  

2) Zet eerst je gegevens op een rijtje  

Een van de belangrijke onderdelen op je cv zijn de persoonsgegevens. Hierbij kun je in ieder geval de volgende gegevens noemen: 
– Naam (voor- en achternaam) 
– Geboortedatum (eventueel) 
– Geslacht (eventueel) 
– Adres of woonplaats 
– Telefoonnummer 
– E-mailadres (LET OP: gebruik een representatief e-mailadres) 
Optioneel kan je ook nog gegevens toevoegen zoals welk rijbewijs je hebt. Deze gegevens zet je in een overzichtelijk lijstje neer op je cv zodat potentiële werkgevers dit makkelijk en snel terug kunnen vinden.  

3) Laat je opleidingen en diploma’s of certificaten zien  

Zet jouw opleidingen op chronologische volgorde. Begin bij het voortgezet onderwijs, dus je middelbare school en geef daar bijvoorbeeld aan welk vakkenpakket je hebt gevolgd en van wanneer tot wanneer. Geef daarna per afgeronde opleiding aan wat de titel was van jouw opleiding, van welk jaar tot welk jaar je hebt gestudeerd en aan welke instelling. 
Daarnaast heb je misschien ook certificaten gehaald die relevant zijn voor jouw toekomstige baan. Denk hierbij aan een Wft, een Praktijkdiploma boekhouden, BHV of een ander certificaat. Benoem deze los met het jaar dat je deze behaald hebt. 
Tip: je kunt hier ook benoemen of je cum laude geslaagd bent. Zet dit dan bij de desbetreffende opleiding erbij. 

4) Zet je werkervaring eerst in chronologische volgorde 

Het opsommen van je werkervaring kan best een klusje zijn als je verschillende dingen hebt gedaan. Bij werkervaring noem je de ervaringen die je hebt opgedaan bij een vorige werkgever of stage. Zet eerst alle ervaringen onder elkaar op een rijtje. Benoem de functie die je had en de organisatie waar je dat hebt gedaan. Geef daarbij ook aan in welke periode je bij deze werkgever hebt gewerkt of stage hebt gelopen. 

5) Bepaal welke werkervaring(en) het meest relevant zijn   

Bij het solliciteren op sommige functies is het niet nodig om alle werkervaringen die je hebt te benoemen, omdat de lijst dan te lang wordt. Daarom is het belangrijk om dan te bepalen welke functies relevant zijn. Daarbij kan je jezelf bijvoorbeeld afvragen: heb ik in een vorige functie iets gedaan dat goed van pas komt in de functie waar ik nu op solliciteer? Of onderscheid ik me met een bepaalde werkervaring van andere sollicitanten? Dan moet je dit soort werkervaringen zeker noemen. 
Als je uiteindelijk een lijstje hebt waar je tevreden over bent, geef je per werkervaring een omschrijving, geef je aan welke werkzaamheden je daar hebt uitgevoerd en welke competenties je voor deze functie nodig had. Zo kan je ook bijzondere projecten uitlichten of bepaalde dingen benoemen die relevant zijn voor jouw nieuwe functie. 

6) Nevenactiviteiten en vrijwilligerswerk benoemen    

Naast werkervaring kan het ook zijn dat je relevante ervaringen hebt opgedaan in nevenactiviteiten of tijdens vrijwilligerswerk. Denk aan het actief deelnemen aan commissies of het bestuur van een studie- of studentenvereniging, taalles geven, helpen bij de Voedselbank of andere relevante activiteiten. Geef deze op dezelfde manier weer als je werkervaringen. 

7) Benoem een aantal bijzondere competenties     

Het kan prettig zijn voor een recruiter of potentiële werkgever om in één oogopslag te zien waar jouw kwaliteiten liggen. Die kunnen ze impliciet afleiden uit jouw werkervaring, maar je kunt ze ook expliciet noemen. Denk hierbij aan het opsommen van een aantal kwaliteiten/competenties, het benoemen van verschillende talen die je spreekt of iets anders wat jou als persoon uniek maakt. Ook is het mogelijk om hobby’s te benoemen op je cv, als deze iets zeggen over jou als persoon. Probeer hierin ook creatief en professioneel te zijn. De hobby ‘Uitgaan met vrienden’ is bijvoorbeeld niet altijd geschikt om op je cv te zetten… 

8) Schrijf een inleiding op je cv      

Een optie die veel mensen onbenut laten, is het schrijven van een korte inleiding op je cv. Hierin kan je de volgende dingen benoemen: wat drijft je in een baan? Waar krijg je energie van? Welke competenties zijn relevant in de functie waar je voor solliciteert? Wat typeert jou als persoon?  
Belangrijk is om deze tekst telkens weer iets aan te passen op de vacature waar je op solliciteert. Zorg ook dat bepaalde competenties die in de vacature genoemd worden, in deze inleiding naar voren komen. Op die manier zorg je ervoor dat een recruiter of potentiële werkgever meteen merkt dat jij een geschikte kandidaat bent voor deze functie.

9) Vraag mensen om een referentie 

Een referentie is een aanbeveling van iemand anders uit jouw netwerk die jouw profiel kan onderschrijven. Het kan dus een vorige werkgever, een collega, een mede-vrijwilliger of ander persoon zijn die iets positiefs over jou kan vertellen. Je kunt ze ook vragen om een aanbeveling te schrijven over jou, zodat je deze in je cv kan opnemen. Vraag dan wel duidelijk aan hen of ze hiermee akkoord gaan en of ze beschikbaar willen zijn voor het afgeven van een referentie.  
Je kunt op je cv ook aangeven dat ‘Referenties op aanvraag’ zijn. Dan moet een werkgever actief bij jou aangeven dat ze graag jouw referenties na willen trekken. 

10) Controleer jouw cv goed op spellingsfouten 

Wat je ook schrijft, zorg dat je cv geen spelfouten bevat. Het is zonde als de werkgever enthousiast is over jouw cv, maar je door vreemde zinsconstructies of dt-fouten toch niet wordt aangenomen. Voorkom dat schrijfslordigheden ervoor zorgen dat je de baan misloopt en laat je cv even nalezen door iemand anders. 

Tips voor jouw perfecte cv 

Tip: Maak een QR-code van jouw LinkedIn-pagina en zet deze op je CV. Dit kan handig zijn als je niet alle informatie kwijt kunt op je cv, die wel op je LinkedIn-pagina staat. Op die manier hoef je alleen de relevante informatie op je cv te zetten en kan een werkgever online je uitgebreide ‘cv’ bekijken. 
Tip: Stuur altijd een PDF mee als je gaat solliciteren. Op die manier ben je ervan gegarandeerd dat jouw bestand goed aankomt en elementen niet zijn verschoven. 

Twee young professionals in gesprek, dame en heer