Wat houdt een traineeship in bij jullie?

Als je pas afgestudeerd bent en begint met werken, begin je ook aan een nieuwe fase in je leven. Je gaat je verder ontwikkelen op de werkvloer. In ons traineeship ontwikkel jij je door bij onze opdrachtgevers aan het werk te gaan, iedere keer een kijkje in een andere keuken te nemen, door samen met jouw leidinggevende stil te staan bij waar je staat en waar je naar toe wil, door opleidingen te volgen die passen bij jouw groeipad en door regelmatig met een professionele coach te kijken hoe jij jouw topsportmentaliteit verder kan ontwikkelen en toepassen. 

Hoe zien de eerste weken van het traineeship eruit?

De eerste 2 tot 4 weken van het traineeship bestaan uit een interne opleidingsperiode, waarin je versneld de basisopleidingen doet, je een start maakt met het werken met topsportmentaliteit en wij je ook wat basisvaardigheden bijbrengen over consultancy. Na deze periode word je gedetacheerd bij een opdrachtgever en ga je jouw opgedane kennis en skills verder ontwikkelen.

Een traineeship bij AP Support is een (trainings)programma waarin je gaat werken en leren tegelijk. Het is geen stage, maar een betaalde, fulltime baan. Het traineeship is een kickstart van je carrière, waarbij je in korte tijd veel ervaring gaat opdoen. Je bent in vast dienstverband bij AP Support en krijgt vanaf dag 1 salaris.   Het is dus een eerste stap in je loopbaan ná je afstuderen, die je doorgaans niet kunt combineren met bijvoorbeeld een (deeltijd) studie. Wel bieden wij jou opleidingen aan om je op weg te helpen binnen de financiële dienstverlening, zodat je je snel kunt ontwikkelen en kan doorgroeien. Na de interne opleidingsperiode word je gedetacheerd bij één van onze opdrachtgevers, waar je aan de slag gaat met je eerste opdracht. Lees hier alles over de opbouw van ons traineeship:

Hoe ziet de sollicitatieprocedure eruit?

Zoals onze slogan al zegt: We believe in Amazing People. Dat betekent dat in onze procedure jouw rol, ambitie en motivatie een belangrijk onderdeel van de sollicitatieprocedure is. Als je bij ons solliciteert, of dat nu via onze website is of via een ander platform, dan proberen we je altijd te bellen en alvast een eerste inschatting te maken of we een match zijn. Dit noemen wij een telefonische screening. Ben jij enthousiast en is onze recruiter dat ook? Dan plannen we graag op korte termijn een kennismakingsgesprek met je in.

Samen met één van onze recruiters bespreek je de rol, jouw ambitie en motivatie. We horen graag over de dromen die jij waar wil maken en vertellen je meer over het werken bij AP Support. Zijn jullie allebei enthousiast? Dan volgt er een tweede gesprek met een businessmanager of accountmanager. In dit gesprek gaan we nog meer in op jouw ontwikkeling, skills en de businessline die het best daarbij past (Zorg, Pensioen, Bank & Hypotheken of Verzekeren). Is er een match? Dan ontvang je van ons de arbeidsvoorwaarden en een arbeidsovereenkomst om te tekenen. Stel ons gerust nog alle vragen die je hierover hebt. Vanaf dat moment gaan we samen voor groei en ben je officieel lid van de AP-familie! Welkom bij onze club van Amazing People! 

Wanneer kan ik starten met een traineeship bij AP Support?

Iedere eerste maandag van de maand start er een groep met nieuwe trainees. Soms zijn er zelfs meerdere startmomenten per maand. Je kunt dus gedurende het jaar instromen op veel verschillende momenten en begint nooit alleen aan het traject. 

Ik weet nog niet welke functie bij mij past, is dat een probleem?

Nee hoor, dat begrijpen we juist heel goed! Onze traineeships zijn zo ingericht dat je de ruimte krijgt om te ontdekken waar je goed in bent en waar jij energie van krijgt. Kijkjes in meerdere keukens zijn daar onderdeel van. We helpen je graag met het ontwikkelen van jouw talenten.

Hoe lang duurt de interne opleidingsperiode voordat ik naar mijn eerste opdracht ga?

Je wordt door AP Support in 2 tot 4 weken klaargestoomd om ‘op opdracht’ te gaan. Je krijgt presentaties, trainingen en een Wft Basis-opleiding via ons aangeboden. Na het behalen van je eerste Wft-diploma, ga je op jouw eerste opdracht aan de slag. Uitgangspunt is dat je aansluitend op je 2 weken durende opleidingsprogramma aan je eerste opdracht begint. Bij je opdrachtgever word je uiteraard ook nog ingewerkt op je functie. In de praktijk is er vaak bijvoorbeeld ook een buddysysteem om je op weg te helpen.    

Voor hoeveel uur per week omvat het traineeship?

Het traineeship is gebaseerd op minimaal 32 uur per week, maar fulltime (40 uur per week) werken kan natuurlijk ook.

Waar kom ik te werken?

Onze opdrachtgevers zijn gevestigd door heel Nederland, maar voornamelijk in de Randstad. Hier en daar zijn er ook opties in de ‘uithoeken’ van het land: in het hoge noorden of juist in Zuid-Limburg. Al onze opdrachtgevers zijn actief binnen de verzekeringswereld, de zorgbranche, de pensioensector of in het bankwezen. Denk hierbij dus aan zorgaanbieders, zorgverzekeraars en zorginstellingen, pensioenuitvoerders, pensioenfondsen en pensioenverzekeraars, andere grote verzekeraars, banken en hypotheekverstrekkers binnen Nederland.  

Wat zijn mijn doorgroeimogelijkheden?

Je begint meestal in een operationele functie. Afhankelijk van jouw ambities en skills kun je snel stappen maken. Zo groei je van een uitvoerende rol, langzaam richting bijvoorbeeld een adviserende functie, of misschien ambieer je wel heel iets anders. Samen met jouw leidinggevende bespreek je maandelijks jouw groeipad in een IOP-gesprek (individueel ontwikkelplan).  AP Support is in 1998 opgericht en we kunnen dan ook met trots zeggen dat we al veel collega’s naar de meest uiteenlopende carrières hebben zien groeien. 

Wat gebeurt er na het 1,5 jaar durende traineeship?

‘We believe in Amazing people’ is niet zomaar een slogan. Nee, als we je aannemen dan nemen we je aan met de intentie om langdurig te gaan samenwerken, om je te zien ontwikkelen en groeien.

Na 1,5 traineeship wordt jouw loopbaan meer maatwerk voor ons. Waar wil je heen groeien en wat heb je daarvoor nodig? Je kunt promoveren naar Medior Consultant en verder. Je kunt je gaan specialiseren in de richting naar jouw keuze. 

Moet ik zelf voor mijn opdrachten zorgen?

Nee, dat hoeft niet, maar het mag uiteraard wel. Onze businessmanagers en accountmanagers zorgen voor een eerste opdracht en ook voor de vervolgopdrachten, maar weet je jouw eigen opdracht te scoren, dan belonen wij dat met een mooie bonus.

Welke bedrijfscultuur heerst er bij AP Support?

Onze cultuur kenmerkt zich door een aantal zaken: allereerst we zijn een professioneel bedrijf en wat we doen, willen we goed doen. We leggen vaak de link met topsport. En nee, je hoeft echt niet naast je werk 4 uur per dag in de sportschool te staan. Maar die topsportmentaliteit vind je bij al onze collega’s terug.  Daarnaast zijn we een familiebedrijf. Er heerst een persoonlijke sfeer binnen AP Support. Het zit in ons DNA om voor iedereen benaderbaar zijn. Ook een ondernemende mindset en lef staan hoog bij ons in het vaandel. Wij helpen jou graag om je passie en je dromen na te jagen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. We believe in Amazing People! Op de Over Ons-pagina lees je daar meer over.

Ik woon niet in de buurt van de standplaats die in de vacature staat, is dat erg?

Dat is voor ons geen probleem. Realiseer wel dat je gaat werken op basis van detachering, dus flexibiliteit hoort erbij. Wij houden een reistijd van maximaal 1.5 uur (enkele reis) aan naar een opdrachtgever. In de praktijk wordt er veel hybride gewerkt en is er dus soms de mogelijkheid om gedeeltelijk vanuit huis te werken. Zit je opdracht erop? Dan is het tijd voor een nieuwe uitdaging, vaak bij een andere opdrachtgever. Dichtbij huis of iets verder weg. 

Hebben jullie nog sollicitatietips voor mij?

Zeker! Solliciteren kan je leren. Het allereerste sollicitatiegesprek in je leven gaat heel anders dan het derde gesprek. Je weet vaak niet zo goed wat je kan verwachten, je bent misschien een beetje nerveus of je hebt zo’n leuk gesprek gehad dat je achteraf denkt: oei, ik ben belangrijke vragen vergeten te stellen.  Mocht jouw eerste gesprek niet helemaal top zijn geweest, bedenk dan: solliciteren kan je leren.

  • Bereid je voor. Het gebeurt soms, dat er bij een van onze recruiters iemand digitaal aan tafel zit en echt geen idee heeft dat wij AP Support zijn en niet weer wat wij doen. Dan blijkt vaak ook dat iemand de moeite niet heeft genomen om onze website te bekijken. Dus tip 3 is, check van tevoren waar je solliciteert. En wil je een stapje verder gaan? Check op LinkedIn even met wie je het gesprek hebt, je weet nooit tot welke mooie gesprekken dit weer leidt.
  • In een sollicitatiegesprek stel je jezelf ook voor als nieuwe collega. Naast het feit dat een recruiter een inschatting maakt of je de baan aankan, of het bij je wensen past en of we jouw ambities kunnen waarmaken, checken zij ook: zie ik deze sollicitant als collega? Het helpt dan ook als je er representatief uitziet. Dat betekent niet dat je gelijk een driedelig pak aan moet doen, maar casual chic met een frisgewassen uiterlijk en de haren gekamd,geeft een recruiter ook het idee dat je moeite wil doen en echt zin hebt om te starten.
  • Maak voor jezelf een lijstje met welke vragen voor jou belangrijk zijn. En check voordat je het gesprek beëindigd of je een antwoord hebt gehad op al je vragen!
  • Niet alleen de inhoud van de functie, het salaris en opleidingen zijn belangrijk, ook je collega’s en de werkcultuur. Vraag naast uitleg over wat je gaat doen, wat je gaat verdienen en welke ontwikkelmogelijkheden er zijn, ook hoe collega’s van het bedrijf de cultuur zouden omschrijven. Dit helpt je vast om een goede keuze te maken.