Tip 1: Goede profielfoto en samenvatting  

Een eerste indruk kan je maar een keer achterlaten; ook online. Zorg ervoor dat jouw profielfoto op LinkedIn een goede representatie van jezelf is. Professioneel, maar wel uniek. Datzelfde geldt voor de samenvatting. Recruiters en potentiële werkgevers nemen snel een kijkje op je LinkedIn en door een sterke samenvatting te schrijven, weten ze gelijk met wie ze te maken hebben. Geef aan wat je vaardigheden, passies en doelen zijn. Maak de tekst authentiek en illustreer het beschrijven van je vaardigheden met passende en aansprekende voorbeelden. 

Tip 2: Pas de volgorde van je werkervaring, vaardigheden en opleidingen aan om nadruk te leggen op relevante ervaringen  

Wanneer je al verschillende activiteiten en werkervaring op je CV hebt staan, is het belangrijk om de meest relevante ervaringen eruit te laten springen. Op je LinkedIn kunnen veel ervaringen blijven staan, maar een stage bij een groot bedrijf heeft vaak een groter gewicht dan een bijbaantje in de supermarkt. Zorg daarom dat deze bovenaan in jouw lijst met ervaringen komt te staan. 

Tip 3: Sterke kopregel

LinkedIn vraagt je om bij het toevoegen van een nieuwe werkervaring de kopregel aan te passen. Dit is een optie die je kan toepassen, maar het is beter om zelf een kopregel te verzinnen. Hierdoor kan je een persoonlijke beschrijving geven van jouw functie of vertellen wat je wilt dat mensen moeten lezen. LET OP: dit is de regel die iedereen meteen ziet als ze op jouw profiel zoeken. Kies dus zorgvuldig welke informatie je hier opschrijft en hoe je wilt overkomen. 

Tip 4: Vraag om aanbevelingen  

Een van de sterke opties op LinkedIn is dat jij anderen kan vragen om een aanbeveling te schrijven op jouw persoonlijke profiel. Dit betekent dat ze een referentie geven over jou als persoon of over jouw capaciteiten rondom bepaalde werkzaamheden of projecten. Ga eens na wie je om zo’n aanbeveling kan vragen. Denk hierbij aan een stagebegeleider, oud-werkgever of docent met wie je een positieve verstandhouding hebt of hebt gehad. Familieleden die een aanbeveling geven kunnen overkomen als doorgestoken kaart; dat wil je liever niet. 

Tip 5: Vaardigheden toevoegen  

Naast jouw werkervaringen en de vaardigheden die je daar noemt, is het ook mogelijk om los vaardigheden toe te voegen. Zo zien potentiële werkgevers snel welke capaciteiten en kwaliteiten jij in huis hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het spreken van een andere taal, vaardigheden met een bepaald programma (bv. Microsoft Excel) of een andere bijzondere kwaliteit die je in huis hebt. Je kunt deze vaardigheden ook laten onderschrijven door personen, zodat anderen weten dat jij deze kwaliteiten echt in huis hebt.