Over AP Support | Zorg

Kevin: Groeien binnen een opdracht gaat stap voor stap

De tijd vliegt als je het naar je zin hebt! Mijn start bij AP Support voelt als de dag van gisteren, maar inmiddels ben ik bijna anderhalf jaar in dienst en sinds een paar maanden bezig met mijn tweede opdracht bij CZ. December is een maand van terugkijken: een goed moment om stil te staan bij hoe alles begon bij die eerste opdracht, ook bij CZ. Werken aan een speciale Coronaregeling die continu verder uitbreidt is een mooi avontuur geweest, tegelijkertijd ook een uitstekende leerschool. Wat me vooral is bijgebleven: ontwikkeling gaat vaak ongemerkt, in kleine stapjes. En kleine stapjes maken samen grote sprongen.

Waarom een stapje extra zetten?

Als consultant bij AP word je aangemoedigd om net een stap extra te zetten voor een opdrachtgever. Dit staat mooi op je cv, kan een basis vormen voor verdere ontwikkeling en geeft je werkgever iets extra’s om te laten zien aan potentiële klanten. Dat je bragging rights hebt tegenover je collega’s, is natuurlijk ook mooi meegenomen. Om deze extra stap te zetten gaan consultants vaak op zoek naar een extra project binnen de opdracht om zichzelf te bewijzen, hoe groter hoe beter.

Eerst ‘gewoon’ beginnen bij het begin

Bij de start van mijn eerste opdracht moest ik eerder denken aan de kleurrijke woorden die ik hoorde toen ik net begon bij AP Support: “Op de bedrijfsladder bij een opdrachtgever heb je het koffiezetapparaat, dan de amoebe en dan pas kom jij als externe.” Natuurlijk was dit als grapje bedoeld, de boodschap hierachter was om niet met gestrekt been een opdracht in te gaan. Als je binnen een paar dagen al denkt een groot verbeterpunt te pakken te hebben, is het misschien handig om (voorzichtig) bij je collega’s na te gaan of dit wel echt zo is. Bovendien kun je je energie in het begin beter steken om je takenpakket goed te leren kennen, wat waarschijnlijk al complex genoeg is.

Uitdaging opzoeken

De complexiteit kwam ik zelf al snel tegen. Hoewel ik als financial niet onbekend was met zaken als kostensoorten en tussenrekeningen, waren termen uit de (zorg)verzekeringswereld totaal nieuw voor me. Verder was de Coronaregeling waar ik aan ging werken slechts een paar maanden eerder opgezet. Op mijn eerste dag voelde ik me dan ook behoorlijk overweldigd! Om mezelf zo snel mogelijk in te werken, besloot ik van al mijn taken lijstjes te maken. Wat moet ik uitvoeren, op welke zaken moet ik letten, wie kan ik waarvoor om hulp vragen, enzovoort. Voor mij was dit toen een goede manier om structuur en handigheid te krijgen in mijn taken, en dat is eigenlijk niet meer weggegaan. Inmiddels liggen er op mijn bureau drie volgekrabbelde notitieblokjes, en de voorraad groeit.

De voordelen en de resultaten

Het voordeel hiervan was dat het makkelijk was om kleine verbeteringen in het werkproces aan te brengen. Ook hielp het me om relatief snel nieuwe informatie te verwerken. Ga maar na: als je studeert neem je makkelijker informatie tot je als je het in je eigen woorden opschrijft. Dat mijn inwerken wat sneller ging dan verwacht viel de teamleider ook op, waardoor ze vertrouwen kreeg om me extra, verdiepende werkzaamheden te geven. Het voordeel van werken aan een regeling die continu verandert, is dat hier nooit een tekort aan is.

Zo ben ik verantwoordelijk gemaakt voor dossieropbouw richting het Ministerie van VWS voor een vergoeding van de niet geleverde PGB-zorg over 2020, waarvoor veel informatie verzameld moest worden. Een heel mooie uitdaging die ik samen met behulpzame collega’s tot een goed einde wist te brengen. Waar ik vooral erg blij mee ben, is dat ik ook de mogelijkheid heb gekregen om met complexe informatie uit verschillende databases, diverse vraagstukken op te lossen. Iets dat ik in de toekomst nog vaak hoop te doen.

Bovenstaande dingen had ik nooit kunnen doen als ik in eerste instantie niet gelet had op de uitvoering van mijn eerste taken. Dit klinkt misschien saai als je jong bent en vol ambitie zit (net als ik), maar het is in mijn ogen wel noodzakelijk. Je kan ook geen huis bouwen als je niet eerst een stevig fundament voor jezelf neerlegt. Bij CZ heb ik absoluut de kans gekregen om dit te doen, en om dit langzaam uit te breiden. Ik ben ervan overtuigd dat de beste consultants, of analisten, of wie dan ook diegenen zijn die de basis tot in de puntjes beheersen. Ik geloof ook dat een opdrachtgever vooral hierom vraagt. Die zit namelijk niet te wachten op ingewikkelde oplossingen voor een probleem, maar wil juist iets hebben dat snel en makkelijk uit te voeren of te implementeren is.

Schroom daarom niet om ook kleine successen te vieren. Voor je het weet, ben je al veel verder!

Geïnspireerd geraakt?

Neem contact met ons op! Dit kan via support@apsupport.nl of +31 (0)35 – 699 11 66.

Meer praktijkcasussen lezen? Dat kan hier!