Ik ben Aukje, ik kom uit de Achterhoek en ben 26 jaar. Ik heb de HBO-studie International Tourism and Travel Management afgerond. Dat leek me een mooie combi met mijn horeca-ervaring en interesse in reizen. Daarna ben ik 2.5 jaar werkzaam geweest bij een reisbureau dat gespecialiseerd is in duikreizen. Dat vond ik erg leuk, maar na een poosje miste ik daar wel een beetje de uitdaging. In Coronatijd ben ik toen gaan nadenken over wat ik precies wilde als vervolgstap.
Zodoende ben ik rond gaan kijken: waar kan ik blijven werken in een omgeving waarbij interactie met mensen centraal staat, maar waar ik ook dingen kan uitpluizen en met cijfers bezig kan zijn? Dat zijn dingen die ik leuk vind en die me goed liggen.
Via Google kwam ik bij het traineeship van AP Support terecht. Een mooie match met mijn toekomstgerichtheid. Iets totaal anders, zonder weer volledig de schoolbanken in te gaan. De combinatie van werken en je daarnaast blijven ontwikkelen aan de hand van opleidingen en trainingen vond ik interessant. Ik heb naar andere detacheringsorganisaties onderzoek gedaan, maar op basis van het goede gevoel dat ik had bij AP Support, heb ik mijn keuze gemaakt.
Mijn functie
Nu ben ik junior consultant en ruim een jaar bij AP Support. Ik begon mijn opdracht bij Florius Hypotheken, bij de algemene consumentenlijn. Dat was intensief, met flexibele werktijden en wat overwerk in verband met personeelstekort. Zeker in het begin kreeg ik veel informatie te verwerken, wat ook betekende dat ik heel veel bijleerde in korte tijd. Binnen 3 maanden ging ik van vrijwel geen kennis over hypotheken, naar een situatie waarin ik met zelfvertrouwen en uitgebreide kennis heel uiteenlopende vragen van klanten beantwoordde. Dat voelde goed.
Na een halfjaar merkte ik dat ik in die rol mijn potentie wel had benut. Tijd voor meer uitdaging! Ik ging escalaties oppakken en in overleg met mijn businessmanager bij AP Support, Guus, kon ik in aanmerking komen voor mijn huidige functie binnen Actief Beheer, ook bij Florius. Een veelzijdige rol, waarin ik me bezighoud met onder andere ondersteuning van klanten bij ongeoorloofde verhuur, de afloop van economische looptijden, overbruggingsleningen, de status van te verkopen woningen, et cetera.
Leuk en divers werk voor mij, met uitzoektaken in specifieke dossiers, maar ook met wat makkelijker op te lossen gesprekken tussendoor, waardoor er veel afwisseling in mijn dag zit. Ik ga graag op zoek naar de speld in de hooiberg. Bovendien kun je nooit voorspellen met welke vragen klanten komen. Iedere dag leer ik weer iets bij over de hypothekenbranche. Hoe moet ik oude aktes lezen en wat is nog rechtsgeldig tegenwoordig volgens de overheid en de AFM? Als ik in mijn vrije tijd een artikel voorbij zie komen dat relevant is voor mijn werk, dan lees ik dat met interesse. Ook zo blijf ik bij.
In tegenstelling tot bij de algemene consumentenlijn, werk ik nu op dossierniveau. Een dossier dat ik open, blijft vaak op mijn naam staan waardoor ik steeds het contact met betreffende klanten blijf onderhouden. Fijn voor de klanten om één contactpersoon te hebben en leuk voor mijzelf om zo een iets duurzamere band op te kunnen bouwen.
Over AP Support
Over AP Support ben ik heel tevreden. Ik kreeg relevante opleidingen aangeboden zoals de Wft Hypothecair Krediet en MiFID (een Europese beleggingsrichtlijn: Markets in Financial Instruments Directive). Ik rond binnenkort ook mijn Wft Vermogen af en heb een Excelcursus gevolgd. In combinatie met de werkdruk bij Florius, is het afgelopen jaar zo omgevlogen. Ik neem de tijd om verschillende kanten van bedrijven te leren kennen en word ondertussen goed begeleid door AP Support. Zo kon ik ook even 2 maanden rust nemen in plaats van continu blijven studeren voor opleidingen om certificaten te halen. Dat maakt dat ik vol energie mijn taken kan blijven oppakken. Bij vragen is Guus heel benaderbaar en voor hulp kan ik altijd terecht. Zo kan ik met ondersteuning en flexibiliteit allerlei zaken in mijn loopbaan inplannen. Zit ik nog op mijn plek, waar wil ik naartoe, wat vind ik leuk? Wat spreekt mij aan in rollen en wat zijn mijn sterke punten?
Wat ik op persoonlijk vlak heb geleerd
Als ik mijzelf ruim een jaar geleden had gezien, dan had ik niet gedacht dat ik nu al sta waar ik nu sta. Ik heb geleerd dat ik zaken snel oppak en het interessant vind om in teamverband over cases te overleggen. Eerder was ik wat meer een people pleaser, maar nu durf ik mijn mannetje te staan en vaker mijn mening te geven. Ook als die afwijkt van die van anderen. Inmiddels vind ik het leuk om op een respectvolle manier met elkaar de discussie aan te gaan. Voorheen zou ik dat niet zo snel doen en me meer op de achtergrond houden. Ik durf me nu meer uit te spreken zonder me daar oncomfortabel bij te voelen. Daar heeft mijn kickstart bij AP Support ook zeker aan bijgedragen.
Mijn team bij Actief Beheer is vrij nieuw en er zijn gaandeweg werkzaamheden bijgekomen. Gezamenlijk hebben wij op korte termijn al verbetermogelijkheden aangedragen en zelf ook procesoptimalisaties doorgevoerd. Hierdoor zijn bepaalde processen duidelijker geworden, zodat zaken beter en gestructureerder kunnen worden opgepakt. Zo blijven we kritisch en passen we continu aan. Hierdoor werken we efficiënter en kunnen we klanten beter te woord staan. Leuk om daar mijn steentje aan bij te kunnen dragen!
In de toekomst wil ik me blijven concentreren op het aangaan van open gesprekken. Ik voel er ook wel iets voor om mezelf terug te zien in een rol als budgetcoach. Dat lijkt me een mooie stip op de horizon. Wie weet dat ik die switch nog eens kan maken. Door samen te werken met verschillende teams binnen Florius, leer ik welke mogelijkheden er zijn. Middels kijkjes in verschillende keukens krijg ik daar een steeds duidelijker beeld van.
Mijn tip aan (toekomstige) collega’s? Neem zelf het initiatief als je toe bent aan iets nieuws: als je dit aangeeft, zijn er vrijwel altijd mogelijkheden. Spreek je wensen uit, dan kunnen er heel mooie kansen ontstaan. Want als je iets wil, moet je het zelf komen halen!