Wat was de opdrachtsituatie?
Ik werk nu al 8 maanden voor Nationale Nederlanden, op de afdeling NN Leven & Pensioen. In maart 2020 heb ik ook bij die afdeling gewerkt. Binnen mijn team Premievrije clusters hield ik mij bezig met de werksoort Waardeoverdracht. Een waardeoverdracht houdt in dat je de opgebouwde waarde van het pensioen bij de oude werkgever overdraagt naar de pensioenuitvoerder van je huidige werkgever. Sinds kort hou ik mij ook bezig met een andere werksoort, die van DFB. DFB staat voor dood, failliet en beëindiging. Kort gezegd hou ik mij bezig met het beëindigen van contracten. In vergelijking met waardeoverdracht is dit iets meer uitdagend werk.
Met welk vraagstuk ben jij aan de slag gegaan?
Ik merkte in mijn team dat er altijd handen te kort waren voor bepaalde taken. Zo hadden we voor waardeoverdracht mensen te kort om nieuwe collega’s in te werken en hun werk te controleren. Dit was ook te zien in onze voorraadtool. De dossiers stonden te lang in de voorraadtool, omdat ze niet afgerond konden worden.
Welke oplossing heb jij daarvoor bedacht?
Aangezien ik een jaar eerder op waardeoverdracht hebt gewerkt, heb ik binnen een paar weken ook aangeboden om controles op te pakken. Ik heb ook aangegeven dat ik het leuk vond om nieuwe collega’s op waardeoverdracht in te werken. In 2020 heb ik dit ook gedaan. Ik heb alles over waardeoverdrachten aan een voormalige economiedocent uitgelegd. Ik kreeg van hem te horen dat ik hem goed had ingewerkt. Dat vond ik leuk om te horen en het gaf mij zelfvertrouwen om dit vaker te doen.
Hoe heb je dit aangepakt?
Ik heb vanaf het begin van mijn opdracht aan mijn manager van NN aangegeven dat ik meer kan dan waardeoverdrachten. Tevens heb ik aangegeven dat ik onder hoge werkdruk kan werken.
Wat was het resultaat?
Toen ik begon op waardeoverdrachten stonden er ongeveer 400 dossiers open. Binnen 2 maanden heb ik samen met een collega de totale voorraad teruggedrongen naar 200 dossiers. De vaste interne medewerkers hadden meer ruimte om andere werksoorten op te pakken die meer prioriteiten hadden (bijvoorbeeld bij overlijden).
Welke tip(s) heb jij aan lezers?
Een gouden tip die ik kan meegeven is dat je altijd binnen je opdracht moet aangeven wat je capaciteiten zijn. Ik heb altijd bij mijn manager aangegeven dat ik van uitdagend werk hou en dat ik goed presteer onder hoge werkdruk. Doordat ik dit aan het begin heb aangegeven, kreeg ik de mogelijkheid om naast waardeoverdrachten ook andere werksoorten op te pakken.
Geïnspireerd geraakt?
Neem contact met ons op! Dit kan via support@apsupport.nl of +31 (0)35 – 699 11 66.
Meer praktijkcasussen lezen? Dat kan hier!