Bank & Hypotheken | Onze mensen | Traineeship

Femke over haar opdracht bij Bijzonder Beheer voor ABN AMRO

Hoe ziet jouw opdracht eruit?

Ik werk op een afdeling Bijzonder Beheer voor klanten die betalingsproblemen hebben met hun financial leaseovereenkomst. Ik houd me voornamelijk bezig met het benaderen van klanten voor betalingsachterstanden bij leaseauto’s. Maar ook schakel ik incassobureaus in wanneer de klant in gebreke blijft, ik verwerk faillissementen en laat auto’s veilen. Tijdens het werk kun je gebeld worden door klanten met vragen over hun contract, handel je de inkomende mails af en werk je in dossiers die in de wachtrij staan. Het werk is erg gevarieerd. Het ene moment vraag je iemand 1 maand achterstand in te halen, het andere moment meld je een auto aan voor de veiling of je beoordeelt een aanvraag voor een minnelijk traject binnen de schuldhulpverlening.

Met welk vraagstuk ben je aan de slag gegaan?

Mijn doel binnen deze opdracht is om iets te kunnen betekenen voor deze klanten. Ik heb mij altijd al geïnteresseerd voor mensen met schulden. Bij deze opdracht zie je het vanaf een andere kant, namelijk die van de schuldeiser. Ik denk dat dit sommige mensen ervan zou weerhouden dit werk te doen, maar ik denk dat je als schuldeiser ook veel kunt betekenen voor een schuldenaar. Het is erg waardevol als je een klant kan helpen met een betalingsregeling en het contract op een goede manier voort kunt zetten. Je hoort veel persoonlijke verhalen van mensen en bekijkt binnen iedere situatie wat de mogelijkheden zijn om het contract toch voort te zetten.

Wat is een uitdaging binnen jouw werk?

Binnen de afdeling is het de grootste uitdaging om ervoor te zorgen dat de dossiers in de wachtrijen niet oplopen. Dit is erg afhankelijk van de hoeveelheid e-mails en telefoontjes die je op een dag binnen krijgt. Voor de e-mails zijn er standaardteksten gemaakt die je enkel nog op kleine punten hoeft aan te passen. Met 1 druk op de knop staat de tekst al klaar, dat scheelt je een hoop tijd.

Tevens is het van belang dat iedereen gevarieerde dossiers oppakt. De ene dag zijn er veel dossiers m.b.t. een maand achterstand, de andere dag veel dossiers van auto’s die op de veiling moeten. Het is erg van belang dat alle collega’s deze verschillende dossiers kunnen verwerken, omdat het aanbod altijd anders is.

Ik probeer iedere dag iets nieuws te leren. Als ik een e-mail zie binnenkomen, waarvan ik niet weet wat er moet gebeuren, kies ik juist deze uit om te behandelen. Ik overleg met mijn senior collega en leer iedere dag iets bij. Dat maakt het werk ook uitdagend. Mijn doel is om uiteindelijk ieder dossier te kunnen verwerken.

Welke tip(s) heb jij aan lezers?

  1. Zie een beheerafdeling ook als een kans om mensen te helpen, ook al ben jij degene die om een betaling moet vragen. Je kunt je verdiepen in iemands situatie en binnen jouw mogelijkheden toch veel voor iemand betekenen.
  2. Blijf altijd leren. Mensen houden vaak van afwisseling in hun werk. Dit kun je zelf bereiken door te blijven leren. Op die manier kun je je takenpakket uitbreiden en maak je je werk uitdagender. Ik kijk uit naar alle situaties die ik in de toekomst nog ga tegenkomen, om van te leren!


Ook solliciteren bij AP Support? Bekijk onze vacatures hier.