Alle berichten

6 tips voor het inrichten van een leer- en coachingstraject

Scrumteams zijn verantwoordelijk voor een goede, betrouwbare oplevering van software. Hierbij is het van belang om goede teams te hebben. Het invullen van deze teams is een belangrijke taak en in deze tijden van krapte ook vaak lastig.

Een groot probleem is dat hierbij vaak geen rekening gehouden wordt met continue verandering. Er wordt te vaak uitgegaan van personeel dat in dienst is voor onbepaalde tijd. Pas als iemand uit dienst gaat en er een issue is, wordt er actie ondernomen en meestal komt men er dan achter dat het te laat is om op korte termijn die plek te vullen. Meestal omdat het aantrekken van ICT personeel van buitenaf een probleem blijkt.

Dit is omdat in de eerste plaats, goed ICT-personeel moeilijk te vinden is. Het arbeidstekort aan ICT-personeel is op dit moment erg groot. Het is daarom lang wachten op die geschikte kandidaat. In de tweede plaats moet talent van buitenaf dan ook ingewerkt worden. Dit kost uiteraard ook tijd en moeite.

AP Support adviseert juist rekening te houden met continue verandering en daar proactief op in te spelen. Dit kan door kweekvijvers te genereren met operationele medewerkers die vanuit een niet-technische achtergrond de techniek leren. Dit vereist een op maat gemaakte opleiding en coaching. Als er dan een vacature is in één van de teams, kan de werknemer starten als een junior lid in het team. Lees hieronder een aantal tips over de manier waarop je het leer- en coachingstraject in zou kunnen richten.

  1. Wijs op het verschil tussen de top en de berg

Simon Sinek heeft gezegd dat tussen jou en de top in, een berg zit. Hiermee probeert hij geduld te betrachten. De berg moet immers beklommen worden en dat kost moeite en tijd. Het is van belang dat je hier in je coachingstraject continu op wijst. Dit zorgt ervoor dat de persoon bewust is van hetgeen hij of zij allemaal moet doen. Het geduld dat hij/zij dan opbrengt, is cruciaal om het traject succesvol af te kunnen ronden.

  1. Focus op ervaring in plaats van op kennis

Een grote fout in het leren van ICT-technieken is dat snel gefocust wordt op het leren van nieuwe technieken, zonder dat gekeken wordt hoe het toegepast kan worden. In plaats van iemand leren om Java of C# te programmeren (wat wellicht niet direct toepasbaar is op de operationele opdracht), kun je iemand beter leren om te programmeren met Excel VBA.

Je personeel kan dan kleine applicaties maken en zo de essentie van programmeren leren. Het schrijven van nette code, versiebeheer toepassen, debuggen, testen en verbeteren zijn zaken die je als programmeur goed moet kunnen. Dit zijn dingen die je leert tijdens het werk en die toepasbaar zijn op elke codetaal. Deze ervaring is super waardevol en komt later goed van pas als hij/zij weer leert om een ‘echte’ codetaal te leren.

  1. Focus op een sterke basis in je T-shaped profiel

Het is zeer belangrijk dat je je medewerkers een goede basis geeft. Dit omdat zij soms nog niet weten wat ze echt leuk vinden en omdat een goede basis ook zorgt dat er later een goede communicatie mogelijk is.

Succesvolle teams worden immers gekenmerkt door goede communicatie. Dit houdt in dat je begrip hebt voor elkaar en elkaars “taal” spreekt. Dit betekent dat je (enig) begrip moet hebben van wat de anderen doen.

  1. Stel doelen maar geen tijden

Het omscholen van personeel is een tijdrovend proces en het is van belang dat je rekening houdt met de werk-privé balans van collega’s. Sommigen hebben meer tijd en energie om naast hun werk zaken te leren dan anderen. Ook kunnen bepaalde zaken in de privésfeer ervoor zorgen dat je medewerkers er wat langer over doen om bepaalde leerdoelstellingen te bereiken. Het is van belang dat je hier rekening mee houdt. Geef aan dat dit betekent dat het wat langer duurt om op de bestemming aan te komen.

  1. Coach consequent

Het coachen van medewerkers moet gebeuren op een consequente, vooropgestelde wijze. Dit vereist dat je vooraf al een leertraject instelt met maandelijks kleine opdrachten en dat je je hier ook aan houdt. Dit betekent: geen lange sessies iedere keer, een telefoongesprek van 15 minuten is genoeg. Voorwaarde is dan wel dat je consequent zorgt dat gefocust wordt op de eigen ontwikkeling van degene die gecoacht wordt.

  1. Wees flexibel

In een opleidingstraject is het van belang dat je een goede basis hebt. Het is echter ook belangrijk dat je flexibel bent binnen de specialisatie. Er zijn immers heel veel technieken mogelijk en iedere afdeling of ieder bedrijf werkt op een andere wijze. Daarnaast is iedereen ook weer verschillend in zijn of haar expertise.

In de specialisatie moet je dus rekening houden met een afgestemd traject, waarbij je cursussen aanbiedt die aansluiten op de persoon, het bedrijf en de ambitie. Een makkelijke manier is om alle vaardigheden die iemand moet leren, te inventariseren en dan te categoriseren op het gemak om het te leren en het gemak om het direct toe te passen. Zo kun je beslissen met welke cursus het ’t meest verstandig is om (eerst) te starten.

Tot slot

Zorgen voor goede teamleden is een belangrijke taak. Het is hierbij van belang om rekening te houden met (snel) vertrek van personeel. Binnen een scrumteam stopt iemand nu eenmaal vaak binnen 6 maanden. Om dit tegen te gaan stelt AP Support voor dat je zorgt voor een kweekvijver van collega’s die binnen de operations werken en omgeschoold worden om in te zetten in de scrumteams. AP Support heeft hier ruime ervaring in en geeft daarom graag bovenstaande tips mee om rekening mee te houden. Mocht u nog meer willen weten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Wouter Mertens

Innovatiemanager - AP Support

Nieuws

Gerelateerd nieuws

Lees meer >