Amazing People

Nieuwe baan? 7 tips voor een succesvolle start!   

Starten met een nieuwe baan of gedetacheerd worden op een nieuwe opdracht of afdeling kan uitdagend zijn. Om de overgang naar een nieuwe baan of opdracht makkelijker te maken, delen wij graag zeven tips met jou. Of je nu bij een groot bedrijf of een kleinere organisatie begint, deze tips kunnen jou helpen om jouw weg te vinden in een nieuwe werkomgeving!

Tip 1: Kleed je passend  

Bepaal op de avond voordat je aan je werk begint al wat je gaat dragen. Met je kleding kun je een sterke eerste indruk maken, dus kies iets comfortabels, professioneels en passends voor je nieuwe werkomgeving! De juiste stijl op de eerste werkdag hangt echt af van de bedrijfscultuur. Je wilt bijvoorbeeld geen formele zakelijke kleding dragen voor een informele startup waar je collega’s een spijkerbroek en sneakers dragen of vice versa! Probeer dus te herinneren hoe de collega’s gekleed waren tijdens de sollicitatieprocedure, als die op locatie was uiteraard. Anders kun je het altijd vragen.  

Tip 2: Stel jezelf zo veel mogelijk voor aan collega’s 

Je nieuwe leidinggevende heeft misschien al een snelle introductie gegeven aan je nieuwe collega’s, maar het is vaak zo snel dat beide partijen elkaars naam en/of rol vergeten. Een paar (koffie)momenten met elk van je nieuwe collega’s kort na deze eerste introducties kan daarom later enorme voordelen opleveren. Begin met degenen die zich het dichtst bij je werk bevinden, maar wees niet bang om je focus in de loop van de tijd geleidelijk uit te breiden. 

Tip 3: Houd de focus 

Houd je functiebeschrijving de hele eerste dag en de eerste paar weken bij de hand en bekijk deze regelmatig als je aan de slag gaat. Zo blijf je gefocust op wat belangrijk is. Denk na over wat je zal helpen succes te behalen in je werk. Probeer in de eerste twee weken het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je kunt mensen sturen of suggesties doen om een bestaand proces te wijzigen, maar zorg ervoor dat je je collega’s en het bedrijf respecteert. Dit doe je door te begrijpen hoe en waarom sommige processen zo zijn ingericht, voordat je grote veranderingen gaat doorvoeren. 

Tip 4: Wees op tijd 

Kom op je eerste dag op tijd en wees goed voorbereid. Behandel je eerste dag en week in je nieuwe opdracht bijna hetzelfde als het sollicitatiegesprek. Bewijs aan je nieuwe leidinggevende dat ze de juiste beslissing hebben genomen en presenteer je professioneel, persoonlijk en deskundig. Als stiptheid een uitdaging voor je is, neem dan extra voorzorgsmaatregelen om op tijd te zijn. Als je te laat bent, kan dat de indruk wekken dat je je nieuwe rol niet serieus neemt. 

Tip 5: Stel vragen 

Als nieuwe starter is het in ieders belang dat je zo snel mogelijk volledig op de hoogte bent van hoe dingen worden gedaan. Stel je vragen dus gerust! Zorg ervoor dat je vragen stelt die positief zijn geformuleerd en gericht zijn op het verkrijgen van informatie. Daar is iedereen bij gebaat.

Tip 6: Vraag om feedback 

  • Aan welk gebied van mijn werkprestaties/taken moet meer aandacht worden besteed? 
  • Wat zijn vanuit jouw oogpunt mijn grootste sterke punten? 
  • Hoe kan ik meer waarde toevoegen aan ons team? 
  • Voldoe ik aan de verwachtingen en overtref ik deze? 

Tip 7: Geniet! 

Zorg er vooral voor dat je geniet van je eerste week in je nieuwe baan. Kijk uit naar de uitdagingen die voor je liggen en weet dat je carrière een krachtige stap in de goede richting zet. Omarm de verandering en laat je nieuwe collega’s zien hoeveel je ervan geniet om deel uit te maken van hun team en bedrijf.  

Ben jij toevallig op zoek naar een nieuwe baan binnen de financiële dienstverlening? Neem dan contact op met onze recruiter Hans Peter van den Wijngaard! Of Check onze vacatures.