Over AP Support | Pensioen

Praktijkcasus Jeroen: Optimalisatie van de datakwaliteit

Wat was de opdrachtsituatie en het vraagstuk?

Bij ABN AMRO Pensioenen, een Premie Pensioeninstelling (PPI), werk ik als versterking bij het Mid Office team (Accountmanagement en Sales). Hier werd gewerkt met meerdere CRM-systemen. Ook was de informatie in deze verschillende systemen niet volledig en up-to-date.

Welke oplossing heb jij daarvoor bedacht?

Het was duidelijk dat er behoefte was aan volledige, snel toegankelijke informatie. Ik besloot tot een combinatie van data cleaning, aanvullen van data en integratie van data om tot een zo groot mogelijke datakwaliteit te komen.

Hoe heb je dit aangepakt?

Ik ben eerst aan de slag gegaan met het aanvullen van de al bekende data, zowel door de verschillende systemen naast elkaar te leggen, als door handmatig data aan te vullen vanuit het mailarchief en uitvragen aan de verschillende accountmanagers. Zo had ik zo veel mogelijk informatie op één plek.

Vervolgens heb ik bepaalde verbeterslagen die in het werkgeversportaal gemaakt gingen worden, aangegrepen om inleesbestanden te maken. Ook ben ik gevraagd de data die al in het portaal stond, op te schonen.

Wat was het resultaat?

Het project is nog niet helemaal af, maar vanaf 20 december aanstaande is de datakwaliteit aanzienlijk verbeterd. Dit is zowel bevorderlijk voor het werk van accountmanagement als communicatie: data is toegankelijker en completer en staat op één plek. Een voorbeeld hiervan is dat ik een mailinglist nu in zo’n vijf minuten klaar heb, waar ik daar vroeger minstens een uur mee bezig was.

Welke tip(s) heb jij aan lezers?

Datakwaliteit is een groot goed en wordt vaak onderschat. Het zorgt voor efficiëntie en een georganiseerde administratie. Zo sluipen er ook minder snel fouten in je data!

Geïnspireerd geraakt?

Neem contact met ons op! Dit kan via support@apsupport.nl of +31 (0)35 – 699 11 66.

Meer praktijkcasussen lezen? Dat kan hier!